Marketing treści – czym różni się od reklamy?

Marketing często mylony jest z reklamą, a wynika to najczęściej z ludzkiej niewiedzy. W powszechnej świadomości bowiem są to terminy zamienne, a prawda jest zupełnie inna. Marketing jest strategią, która ma wymiar długofalowy, natomiast reklama jest jednorazową akcją sprzedażową, nastawioną na szybki zysk. Marketing można realizować m.in. poprzez reklamy, zatem jest to pojęcie dużo szersze. Czym jednak konkretnie różni się od reklamy? Analizy tej dokonamy na przekładzie marketingu treści, który jest jednym z najpopularniejszych narzędzi promocyjnych w obecnych czasach.

Reklama, czyli tu i teraz

Reklama nastawia się na natychmiastowy efekt sprzedażowy. Billboardy, reklamy w prasie, telewizji i Internecie, bannery czy ulotki to po prostu zachęcenie odbiorców do dokonania zakupu. Muszą być zatem krzykliwe i bardziej nastawiać się na formę, niż na treść. Samej treści powinno być raczej niewiele – przy decyzjach natychmiastowych kierujemy się bowiem w dużo większym stopniu tzw. pierwszym wrażeniem.

Reklama musi w krótkiej chwili przekonać nas do jakiegoś produktu czy usługi. Ma to pozytywne strony, czyli szybki czas reakcji i możliwość wyciągnięcia niemal natychmiastowych wniosków. Z drugiej jednak strony jest ona nachalna i źle się kojarzy – nikt przecież nie lubi reklam. Gdy pojawiają się w trakcie oglądania filmów, to je wyłączamy. Gdy dostajemy ulotkę na ulicy to ją wyrzucamy, a gdy mijamy billboardy, to zwyczajnie je ignorujemy. Reklama po prostu się ludziom „przejadła”, gdyż było i jest jej za dużo w przestrzeni publicznej.

Content marketing – efekty po czasie

Na temat content marketingu można przeczytać wiele np. na http://marketingtresci.pl/, ale większość specjalistów zgadza się co do tego, że jest to strategia nastawiona na długi czas. Minusem jest oczywiście właśnie ten okres oczekiwania, czyli tygodnie i miesiące, w trakcie których nie dzieje się zbyt wiele. Zazwyczaj jednak wcale tak nie jest, czyli dzieje się bardzo dużo, ale nie widać tego na pierwszy rzut oka. Przede wszystkim buduje się tożsamość marki i zachęca czytelników do wracania do naszych treści. Jest to niesłychanie istotne w dzisiejszym świecie, w którym codziennie powstają nowe formy, nowe bodźce i przede wszystkim nowe firmy. Wygrywają ci, którzy mają spójną strategię marketingową, a przede wszystkim content marketingową.

Po drugie zaś długofalowe działanie przekłada się też na SEO, bo Google dużo bardziej ufa tym stronom, które regularnie publikują jakieś treści w Internecie. W wynikach wyszukiwania będziemy zatem wyżej, niż firmy, które stawiają np. tylko na reklamę, albo wcale nie uskuteczniają content marketingu.

Choć na efekty działania artykułów sponsorowanych należy czekać dłużej niż w przypadku reklam klasycznych, to warto się wykazać tę cierpliwością. Da ona wymierne efekty końcowe, ale działać będzie od samego początku. Należy jednak mieć na uwadze, że to strategia nastawiona na długi termin, a nie na „tu i teraz”. To jest rola reklamy, a nie content marketingu.

Biznes Sukces

Z nami osiągniesz sukces!

Zobacz również