Marketing automation – sposób na biznesowy sukces w e-commerce

Marketing automation w branży e-commerce to już nie przyszłość, a dzisiejsza konieczność. Automatyzacja w marketingu to nie tylko wsparcie dla internetowych przedsiębiorców w realizacji pewnych powtarzalnych działań, ale także sposób na zwiększenie skuteczności i efektywności kampanii reklamowych. Dzięki możliwości gromadzenia i przetwarzania dużej ilości danych o użytkownikach firmy mogą łatwiej i szybciej docierać do precyzyjnie określonych grup odbiorców, a w efekcie – zwiększyć sprzedaż. Zobacz, na czym polega automatyzacja w marketingu, dlaczego warto zainwestować w narzędzia tego typu i jak wygląda ich działania w praktyce.

Marketing automation – co to jest?

Nawet jeśli nie wiesz, co to jest marketing automation, to zapewne nie raz zetknąłeś się z tym rozwiązaniem podczas zakupów w sklepie internetowym. To właśnie do branży e-commerce ten trend zawitał najwcześniej i dzisiaj, za sprawą przyspieszonej cyfryzacji (która w pandemii wirusa Sars-CoV-2 okazała się jedyną słuszną strategią!) rozwija się bardzo dynamicznie w tym obszarze. Dzięki wykorzystaniu dużej ilości danych można podnieść poziom personalizacji w komunikacji marketingowej i zwiększyć retencję. A to elementy, które potrafią uczynić różnicę w handlu online.

Automatyzacja w marketingu to usprawnienie i przyspieszenie powtarzalnych działań marketingowych związanych ze zbieraniem i przetwarzaniem danych oraz prowadzeniem spersonalizowanych kampanii reklamowych. Trzeba pamiętać, że im bardziej komunikat reklamowy dostosowany jest do zainteresowań i potrzeb odbiorcy, tym większa jego skuteczność. Przy dużej liczbie  klientów (a co za tym i idzie – danych) nie sposób tego wszystkiego zrobić ręcznie, konieczne staje się zaangażowanie systemów informatycznych, które pomogą te procesy znacznie zautomatyzować. Wszystko to będzie odbywało się automatycznie w tle działania sklepu, bez konieczności angażowania pracowników, oni będą mogli się zająć rozwojem biznesu, a nie manualnym rozsyłaniem wiadomości reklamowych lub przypominających.

Marketing automation – dlaczego warto?

Budowanie i utrzymywanie trwałych relacji z klientami to klucz do biznesowego sukcesu w e-commerce. To najlepszy sposób, aby potencjalnych klientów zamienić w tych płacących. Utrzymanie istniejących klientów jest średnio 5 razy tańsze niż pozyskiwanie nowych. Wokół marketing automation narosło wiele mitów powstrzymujących przedsiębiorców przed wdrożeniem tej strategii. Jednak żaden z nich nie ma nic wspólnego z rzeczywistością (zobacz: https://estrategie.pl/marketing-automation/). Wielu internetowych sprzedawców wręcz wskazuje, że inwestycja w marketing automation była ich najlepszą decyzją, jaką podjęli od czasu założenia sklepu internetowego. Dzięki temu mogli skuteczniej zmierzyć się z konkurencją i przejść okres pandemii. Zapewne także uzbrojeni w narzędzia z zakresu marketing automation lepiej odnajdą się na rynku po Covid-19 (będą mogli podejmować trafniejsze decyzje), który tak naprawdę nikt nie wie, jak będzie wyglądał.

Internetowi handlowcy, którzy wdrożą marketing automation w swoim sklepie mogą liczyć na szereg korzyści:

  • Pomoc w realizacji powtarzalnych działań marketingowych,
  • Odciążenie pracowników sklepu – możliwość skoncentrowania się na rozwoju oferty i biznesu,
  • Redukcja błędów ludzkich,
  • Celniejsze targetowanie,
  • Poprawa jakości komunikacji marketingowej,
  • Dobre relacje z klientami,
  • Większa ilość leadów sprzedażowych.

Marketing automation w praktyce

Duże ilości przetworzonych odpowiednio danych umożliwiają podejmowanie właściwych decyzji biznesowych, dlatego tak wiele firm inwestuje w narzędzia do ich gromadzenia i wykorzystania. W tak niepewnych warunkach, w jakich dzisiaj się znaleźliśmy, jedna niewłaściwa decyzja może być początkiem upadku firmy. Marketing automation zrewolucjonizował relacje na linii marka – klient. Do niedawna personalizacja w e-mail marketingu ograniczała się do umieszczenia imienia klienta w wiadomości, teraz cała może być dostosowana do indywidualnych potrzeb odbiorcy. Marketing automation to dziedzina marketingu online, która rozwija się dynamicznie. Wskazuje się, że wartość globalnego rynku marketing automation, którą w 2020 roku wyceniano na 6,87 mld USA, do 2026 roku ma wynieść 19,66 mld USD, dając roczny wskaźnik wzrostu na poziomie 19,2%.

Technologię marketing automation z powodzeniem od dawna wykorzystują globalni sprzedawcy, którzy stawiani są za wzór początkującym handlowcom online. W wielu przypadkach była ona źródłem ich wielkiego sukcesu finansowego. I tak na przykład Amazon dzięki spersonalizowanym rekomendacjom zakupowym wyświetlanym podczas zakupów (które stały się jego emblematem) i zindywidualizowanym wiadomościom rozsyłanym już po zakończeniu transakcji zachęcającym do ponownych zakupów, osiągnął wyśmienite rezultaty w zakresie sprzedaży (1/3 przychodów pochodzi z dosprzedaży podobnych produktów). Amazon marketing automation wykorzystuje na wielu polach. Na przykład dzięki czytnikom Kindle podłączonym do Internetu księgarnia wie, w jaki tempie czytamy książki i kiedy wysłać propozycje kolejnych lektur.

Podsumowanie

Ogromna konkurencja w handlu online, wywołana przyspieszoną cyfryzacją na skutek pandemii koronawirusa Sars-CoV-2, zmusza internetowych przedsiębiorców do szukania w wielu obszarach nowych rozwiązań usprawniających prowadzenie biznesu i sposobów optymalizacji kosztów prowadzenia działalności. Technologia marketing automation umożliwia usprawnienie działań marketingowych, nie tylko tych związanych ze zwiększeniem retencji klientów w e-commerce.

Biznes Sukces

Z nami osiągniesz sukces!

Zobacz również